sâmbătă, 26 decembrie 2015

Utilizarea Social Media și a Facebook pentru procesul de învățământ

În luna aprilie 2015 am susținut cursul de Utilizarea Social Media și a Facebook pentru procesul de învățământ

Am reflectat cursul într-o poveste cu poze, aici

Am inițiat acest curs fiind convins că educația modernă trebuie să integreze Social Media în procesul de învățământ.

Despre ce este vorba?

Vorbind despre Social Media avem în vedere aplicațiile informatice care rulează pe Internet: Facebook, Google+, Blogger, Youtube, Twitter, LinkedIn, Pinterest și alte forme ale Social Media pe care elevii le utilizează din ce în ce mai mult cu o extrem de mare dezinvoltură.

Modernizarea procesului educațional poate fi făcută prin intermediul Social Media prin utilizarea de noi conținuturi educaționale (articole și texte online, fișiere, poze, filme) și utilizarea de noi forme în care conținuturile educaționale pot ajunge la elevi.

Beneficii ale Social Media

Actorii educaționali pot găsi multe beneficii în Social Media - atât profesorii și elevii cât și managementul școlilor, părinții, partenerii educaționali, firmele, furnizorii de conținuturi educaționale precum și alți stakeholderi în educație.

Social Media permite tuturor acestora să se implice și să participe la educație de o manieră revoluționar diferită față de interacțiunile educaționale tradiționale pentru că Social Media facilitează învățarea, permite și facilitează prezența online și accentuează identitatea instituțională, permite și facilitează comunicarea, permite și facilitează producția și distribuția de cunoaștere, permite și facilitează formarea de grupuri și comunități educaționale care pot constitui resurse importante pentru educație.

Social Media este o mină de aur pentru educație

Conform Wikipedia, Social Media se referă la mijloace de interacțiune între oameni prin care se creează, se pun în comun și se transmit informații și idei în cadrul comunităților și a rețelelor virtuale. Social Media poate fi considerată
  • Un grup de aplicații informatice care rulează pe Internet.
  • Formează o infrastructură relațională și tehnologică pentru Web2.0, care permite crearea și schimbul de conținut generat de utilizator.
  • Tehnologia Web 2.0 nu doar oferă informație, în mod static precum site-urile de Internet, ci încurajează utilizatorii să interacționeze atât cu site-ul, cu persoana, grupul, organizația sau constituenții acesteia cât și cu alte persoane.
Cele mai cunoscute aplicații informatice ale Social Media sunt programele Facebook, Google+, Blogger, Youtube, Twitter, LinkedIn, Pinterest. Elevii le utilizează cu o extrem de mare dezinvoltură.


Vă rog să vă gândiți să dați răspuns la următoarele întrebări: Câți dintre elevii dvs. au cont pe Facebook?  Câți dintre părinții elevilor dvs. au cont pe Facebook?  Pe elevi cine îi învață să utilizeze aceste rețele? Credeți că rolul profesorului este de a-i învăța și acest lucru pe elevi?
Cred cu tărie că educația modernă trebuie să integreze Social Media în procesul de învățământ. Consider că profesorii trebuie să utilizeze Social Media ca un mediu de acces la beneficiarii lor (elevi, părinți, absolvenți) precum și un instrument în educație.  
Dar oare ce înseamnă modernizarea procesului educațional? În opina mea, modernizarea procesului educațional poate însemna:
  • utilizarea de noi modalități de acces la atenția beneficiarilor;
  • utilizarea mai multor tipuri de conținuturi educaționale (articole și texte online, fișiere, poze, filme, animații), unele din ele create și aduse de elevi;
  • utilizarea de noi forme în care conținuturile educaționale pot fi distribuite la beneficiari.
Social Media e unul dintre ele. Prin Social Media, beneficiarii educației pot primi conținurile didactice și informația referitoare la aceste conținuturi pe platforme cum ar fi Facebook și îl pot accesa de pe smartphone-ul din buzunar.
Eu cred că actorii educaționali pot găsi multe beneficii în Social Media.
Social Media permite tuturor acestora să se implice și să participe la educație de o manieră revoluționar diferită față de interacțiunile educaționale tradiționale. Argumentez în continuare prin următoarele:
  • Social Media facilitează învățarea;
  • Social Media permite și facilitează prezenta online și accentuează identitatea instituțională;
  • Social Media permite și facilitează comunicarea;
  • Social Media permite și facilitează producția și distribuția de cunoaștere;
  • Social Media permite și facilitează formarea de grupuri și comunități educaționale care pot constitui resurse importante pentru educație.
Iată aici prezentarea de la curs. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu