marți, 29 decembrie 2015

Implicarea părinților este una dintre soluțiile de îmbunătățire a educației în România

Eu cred că implicarea părinților este una dintre soluțiile de îmbunătățire a educației în România. 

O dezbatere pe tema implicării părinților

Am organizat în luna decembrie 2015 o dezbatere pe acest subiect, au participat aproximativ 35 de persoane interesate, în cea mai mare parte cadre didactice, din învățământul preuniversitar și universitar. 




Am pornit de la premisele după care părinții sunt stakeholderi - părți interesate pentru procesul de educație, că există mai multe considerații sau păreri pozitive sau negative față de implicarea părinților, că interesul legitim al părinților față de educația copiilor lor trebuie valorificat și că există și părinți problemă sau situații problemă în care sunt implicați părinții. Am vrut să văd care sunt acelea, ce înseamnă problemă. Am vrut să găsim exemple, cazuri pentru a ști ce facem cu ei, cum să procedăm în aceste cazuri. Am vrut, de asemenea, să scăpăm de ideile preconcepute referitoare la implicarea părinților în educație.

Sigur că, la fel ca în orice întâlnire și dezbatere, participanții au vorbit mai mult sau mai puțin la subiect, au adoptat niveluri diferite de implicare, de la acelea de a asculta, doar, până la a își expune verbal punctul de vedere sau a scrie pe formularul individual de înegistrare așteptările înaintea întâlnirii, ideile despre care ar fi vrut să se discute mai mult, observații, sugestii, ori alte idei. Am fost surprins și fericit să văd că la întâlnire au participat cadre didactice cu 30-35 de ani vechime la catedră. De asemenea, nota primită de eveniment a fost încurajatoare, din 14 note primite, doar una a fost 9, restul 10. Am observat însă că 8 din cele 22 de formulare completate au sărit această rubrică, poate fiindcă, probabil, oamenii s-au jenat să dea note mai mici de 9 sau 10. Subiectul notelor date de profesori mă face încă o dată să mă gândesc la relevanța și utilitatea notelor. 


De ce să dezbatem implicarea părinților?

Motivația pentru aceste subiecte o am ca urmare a dublului meu rol: de educator și de părinte. Am citit mai demult un text scris de Oana Moraru, se numește Părinți, treziți-vă! și acest text m-a curentat, m-a făcut să înțeleg ce forță au părinții care poate fi folosită pentru îmbunătățirea sistemului educațional. 

Citez din articol: "În lume au înflorit şcolile-pilot, homeschooling-ul, şcolile „in the cloud”, asocierile spontane de oameni creativi şi curajoşi care au ales să dea copiilor lor stimuli de altă natură: explorare în natură, implicare în comunitate, abordare interdisciplinară, parteneriate la distanţă cu şcoli tehnologice, muzee interactive, simulatoare experimentale etc. Peste tot, motorul schimbării s-a stârnit de jos, dinspre părinţi, adică din comunitatea indivizilor cel mai direct interesaţi de cât de eficientă şi vizibilă e educaţia pentru copiii lor. Şcolile se vor crampona mereu de sindicate, metodologii, proceduri şi drepturi salariale; la noi se vor urni cu atât mai greu cu cât există printre profesori o masă critică de indivizi mediocri intelectual. Singura speranţă rămâne în cât de rapid se vor instrui părinţii, cât de bine îşi vor defini o viziune alături de copii şi cât de puternici vor deveni în presiunile pe care vor învăţa să le pună pe sistem."


Mă interesează implicarea părinților

Mă interesează cum se vor trezi părinții și ce formă de acțiune vor alege. Mă interesează și sub aspectul profesional, ca educator și ca universitar, și sub aspectul formelor de asociativitate pe care le vor adopta, și sub aspectul luptei cu inerțiile și păcatele sistemului de educație, și sub aspectul decontării din punct de vedere politic și civic a acestor interese legitime ale părinților. 


Am subscris inițiativei Vocea Părinților

De aceea, m-am implicat deja într-o inițiativă pe care o socotesc lăudabilă, Vocea Părinților, vezi aici. Vă invit și pe dvs., stimați cititori să vă implicați, pentru că sunt convins că, la fel ca mine și ca alți părinți, și dvs. doriți să fie lansate în spaţiul public sintagme clare despre câteva principii de bază în educaţia copiilor:

  • Vreau lecţii care contează și practic!
  • Vreau profesori – modele morale pentru copilul meu! 
  • Vreau teste care măsoară gândirea, nu memoria! 
  • Vreau sprijin şi înţelegere pentru ritmul şi nevoile copilului meu! Vreau şanse egale pentru copilul meu! 
  • Vreau să am un cuvânt de spus în şcoala copilului meu!
  • Nu abuzurilor emoţionale, nu agresivităţii, nu ierarhizării copiilor, nu traficului de note şi influenţă
  • Da sprijinului, da respectului, da recunoaşterii naturii unice a fiecărui individ, da încurajării şi creşterii încrederii în sine, indiferent de potenţialul academic al fiecăruia.

Iar dacă vă interesează să primiți resurse despre implicarea părinților sau vă interesează subiectul...

Dacă este cineva interesat de subiect poate să se înscrie pe grupul de Facebook alcătuit în urma dezbaterii referitoare la implicarea părinților. Clic aici


Sunt educator, dar înainte de a fi profesor, sunt părinte

Educația e meseria mea. Din postura de educator știu ce important rol are un dascăl și ce mulți sunt factorii care influențează bunul mers al educației. 

Știu câte ceva despre managementul în educație, atât teoretic cât și practic, mulțumită anilor în care am fost implicat în comisii și consilii de tot felul în interesul învățământului, am fost director de departament (șef de catedră), calitate în care am făcut ceea ce trebuia să facă un manager de nivel mediu din universitate, am fost responsabil cu calitatea unor programe de studii, postură în care am aflat multe lucruri despre sistemul de asigurare a calității în educație, la nivel național și la nivelul universității mele. Am avut ocazii să observ și să practic managementul și în alte structuri, în firme private și în organizații nonprofit, în grupuri de tot felul în cadrul cărora am văzut și cum se face alt fel de management, am putut astfel compara managementul în educație cu managementul din alte domenii. 

Am avut multe ocazii să lucrez cu profesori, cu directori de școli și cu elevi din mediul preuniversitar. Am aflat câte ceva (poate nu destul) despre cum funcționează lucrurile în mediul preuniversitar 

Cu toate aceste implicări, experiențe și competențe, cea mai importantă, cea mai motivantă și reponsabilă implicare în educație este în calitatea mea de părinte. Această calitate mi-a oferit ocazia să văd educația românească cu ochii și din postura beneficiarului, să fiu îngrijorat de limitele și disfuncționalitățile sale și să caut soluții de îmbunătățire a sa folosind eficient experiențele și competențele de educator. 

Un comentariu:

  1. Ca urmare a evenimentului din 17 dec 2016 am creeat un grup pe Facebook la care vă invit să participați. îl găsiți aici. https://www.facebook.com/groups/1530048027322573/1674375469556494/?notif_t=like&notif_id=1472460742017920

    Acest grup este un rezultat al acestui eveniment. Urmărește preluarea și distribuirea unor idei, soluții, bune practici, instrumente posibile care pot fi folosite pentru îmbunătățirea educației prin implicarea părinților.

    RăspundețiȘtergere