joi, 20 august 2015

Program de antrenament pentru marketeri

Marketingul este, înainte de toate, un antrenament pentru minte. O stare de spirit, un mod de a vedea lucrurile. Americanii spun: “a marketing mindset” ceea ce eu înțeleg a fi „o perspectivă de marketing”.

Pentru a fi antrenat să vezi afacerile și lumea din această perspectivă, ar trebui să te antrenezi.

La cumpărături, unde presupun că mergi des (dacă nu mergi des, să mergi mai des de acum înainte), fă bine și cască ochii.
Fii atent la cum prezintă experții în retail marfa pe care o vând, cum o împing în fața consumatorilor, în atenția lor, în coșul lor de cumpărături. Fii atent la promoții, la ceea ce este nou, la prețuri și la reducerile de prețuri. Ar fi bine să privești aceste lucruri cu ochii omului de marketing, nicidecum ca un client. A privi din perspectiva omului de marketing înseamnă să te întrebi „Cum aș face eu mai bine această campanie sau această promoție? Cum aș putea să fac ca mai mulți clienți să cumpere produsul de vânzare?”. Vei putea face aceste lucruri în viitor dacă încă de pe acum te antrenezi să observi. Observă clienții, cumpărăturile lor, ce cumpără, la cât cumpără, cum cumpără, de unde cumpără, de ce cumpără. Fii atent la ei - cum arată, cu cine vin la cumpărături, dacă sunt cu copiii, cu prietenii. Frecventează mai multe magazine pentru a putea face comparație între ele, pentru a putea vedea elementele care compun vânzarea după cu sunt ele într-unul sau într-alt magazin. Ia cu tine și studiază broșurile din magazin. Gândește-te ce ai putea tu să îmbunătățești la ofertă și la modalitatea ei de prezentare. 

Creează conținut! Prima categorie de conținut este textul. Creezi conținut atunci când scrii un text, o compunere, o postare pe Facebook, un articol pe blogul personal, o argumentație, câteva idei. Cam asta facem la școală, ne antrenăm să creăm conținut. Toate conceptele, ideile, teoriile, modelele, regulile și bunele practici pe care le învață studenții la facultate la marketing reprezintă conținut. Tu poți să mergi mai departe, să te străduiești să creezi conținuturi de alt tip: audio, foto, video, simboluri, scheme, grafice, infografice, hărți. Tot la categoria conținut intră elemente de marketing ca sigle, branduri, logo-uri, filme de prezentare, afișe, poze cu produse, mesaje și indicații pentru client, site-uri de internet, mesaje promoționale, pagini de Facebook, colecții de resurse online, elemente care atrag și mențin atenția oamenilor. În marketing, conținutul este un element suplimentar de valoare pentru client, aceasta dacă nu cumva este el însuși valoare pentru client. Îl vei putea folosi pentru a crește valoarea oricărui produs, fie el apă minerală, pantofi sau cherestea.

Creează povești, istorii, semnificații, istorii și legende! Un celebru actor dintr-un celebru film, când se referea la performanțele celor care vor bani spunea „Mâna întinsă care nu spune o poveste nu primește pomană!” Marketingul este o poveste despre povești de succes. Imaginează-ți și tu una... sau mai multe. Poate fi povestea unui antreprenor, povestea unui produs, povestea unei afaceri, a evoluției unei piețe, o poveste din prezent sau, poate, o poveste din viitor. Fă-o să fie atractivă, captivantă, interesantă, seducătoare, amuzantă. Schițeaz-o, scrie-o, povestește-o convingător, ilustreaz-o cu poze.

Creează evenimente! Un eveniment este o ocazie (timp, loc, temă, pretext) de a concentra atenția, prezența și resursele unor oameni, în primul rând a ta. De când cu Social Media, este extrem de ușor să creezi evenimente și să îi determini pe oameni să participe. Poți valorifica evenimente în care ai fost deja implicat (Student Fest, Școala de Vară, Balul Bobocilor, Campionat de Ping-Pong) sau poți inventa tu însuți evenimente noi, să zicem, Festivalul Ochilor Căprui (sau poate Festivalul Ochilor Sașii la care îl chemi pe Traian Băsescu să îl patroneze ☺) sau Olimpiada hamsterilor! La acesta din urmă, posesorii de hamsteri își pot înscrie hamsterii în concursuri de alergări, rezistență pe roată, viteză la mâncat grăunțe șamd. Sunt trăsnăi, desigur, dar pentru tine, ca viitor marketer, măcar să te gândești la chestii de-astea poate constitui un excelent antrenament.

Cât mai mult Internet! Fii conectat la Internet și observă-l ce conține, cine ce face, cum sunt transmise informațiile, resursele, comportamentele și interesele participanților la Internet, modul în care acesta funcționează și se transformă – Internetul în dinamică, în evoluție. Gândește-te cum va evolua Internetul și cum vei folosi această evoluție în favoarea ta, pentru afacerea ta, pentru creșterea profitului tău. În legătură cu Internetul poți învăța enorm, poți învăța ce conține și cum se folosesc elementele lui, de la site-uri de Internet, aplicații care rulează online, resurse pe care le găsești online și multe alte categorii care izvorăsc din Internet sau sunt asociate cu acesta. Ideea este că, decât să privești uimit cum funcționează drăcia de Internet, mai bine te-ai gîndi cum să îl faci să funcționeze în favoarea ta, cum poți extrage maximum de utilitate din evoluțiile spectaculoase ale sale și din impactul său asupra oamenilor.

Cât mai multe perspective! Până la urmă, Internetul este o dimensiune a existenței, una printre multe altele; vei fi un bun marketer dacă vei ajunge capabil să vezi și alte dimensiuni ale existenței - să le privești din cât mai multe perspective și să te gândești cum ai putea valorifica tu în favoarea ta și a clienților tăi aceste dimensiuni. Internetul poate fi doar punctul de plecare. Ai auzit de MOOCS- Massive Online Open Courses? Cursurile distribuite prin Internet oferă o altă perspectivă asupra educației. În acest caz nu este vorba exclusiv de Internet, este vorba despre educație. Ai auzit despre Internetul lucrurilor - Internet of Things? Ei bine, aceasta va fi o perspectivă interesantă de evoluție a tehnologiei, a economiei, a managementului producției. Oare ce alte tendințe sunt pe cale să schimbe lumea? Dacă e vorba despre evoluții care vor schimba lumea, privește în ce investesc companiile lider din domeniul IT&C. Mașini care se conduc singure? Drone? Ceasuri sau ochelari cu Internet? Lentile de contact cu senzori pentru analiza lacrimilor? Acoperișuri de case cu panouri fotovoltaice corespunzătoare strălucirii soarelui care se vede pe Google Maps? Noi surse de energie? Închide ochii și imaginează-ți cum vor arăta drumurile viitorului cu mașinile electrice fără șofer care se conduc singure și se încarcă de la drum sau de la soare, dronele care vor livra produse proaspete și vor înlocui poștașii de azi, imprimantele 3D care vor tipări obiecte și alte asemenea posibile realități din viitor. Încă o dată te întreb: cum poți folosi toate aceste lucruri în favoarea ta și a clienților tăi, cum poți valorifica pentru afacerea ta aceste evoluții?

Fii atent la grupurile de oameni! Un grup de oameni este o posibilă piață. Atunci când întâlnești un grup de oameni caută să înțelegi în ce constă magnetul care îi atrage sau motivele care îi adună pe oameni în grup. Un marketer atunci când vede o mulțime salivează și se întreabă în mod spontan: Ce aș putea să le vând acestor oameni, din ceea ce îi interesează pe ei, în legătură cu motivele pentru care s-au adunat aici și acum? Desigur că există adunări sporadice de persoane cum ar fi călătorii dintr-un autobuz dar există și vecinii din bloc, de pe stradă sau din cartier, angajații unei firme, elevii unei școli, copiii și părinții copiilor din parc. De la grupurile reale putem trece la grupuri virtuale, cum ar fi vizitatorii unui site sau clienții unei aplicații, să zicem What’s Up! Continuă să analizezi grupurile și să îți pui întrebarea: Ce aș putea să le vând acestor oameni, din ceea ce îi interesează pe ei? Fă din acest exercițiu de gândire și din această întrebare un reflex. Te poți exersa în a crea tu însuți comunități, grupuri sau echipe. Poți aduna oameni online și offline – în realitate, implicându-i în diferite proiecte, ecologice, civice, educaționale, sociale, politice șamd. Capacitatea ta de a aduna oameni va fi un ingredient important al tău ca marketer. Nu uita, pentru orice marketer un grup de oameni este o posibilă piață, iar treaba ta de marketer este să creezi piețe.

Să devii un magnet pentru atenția și banii oamenilor! Poți începe mai întâi să te antrenezi în a atrage atenția oamenilor din jur. Oamenii din jurul tău pot fi atenți la tine, la ceea ce ești, la ceea ce ai, la ceea ce poți, ce faci, ce vrei, ce știi sau ce crezi. Începe online, e mai ușor. Câte Like-uri ai adunat până în prezent, ai depășit 1000 de Like-uri la ceva, la vreo postare, la vreun videoclip al tău pe Youtube? Ia uită-te mai atent în jur, câți dintre oamenii pe care îi cunoști au adunat 1000 de de Like-uri, sau cel puțin de vizualizări? Tu poți să aduni 1000 de Like-uri? Încearcă! Fă-ți propria pagină de Facebook sau pe o anumită temă, fă-ți un canal de Youtube. Vei putea verifica dacă ai fost performant în atragerea atenției oamenilor din mediul online urmărind numărul de vizitatori pe site, de vizualizări a unui anumit conținut, numărul de Like-uri, de Share-uri și de comment-uri. Pe măsură ce vei învăța să atragi atenția oamenilor vei deveni din ce în ce mai bun. Urmează mai departe să atragi banii lor, ca la alba-neagra. Apropo, te-ai gândit cum să devii un magnet pentru bani? Poți atrage bani cerându-i împrumut (Oare cine îți va da? Din câte locuri i-ai putea obține? Câți bani ai putea lua?). Desigur că poți atrage bani lucrând pentru ei (asta fac cei mai mulți dintre oamenii plictisitori din jur), vânzând produse sau servicii sau, dacă ești norocos, primind-i moștenire sau cadou, câștigându-i la Loto (nu te baza pe asta). Ideea este că, pentru ca să fii un bun marketer, ar fi bine să te antrenezi să îți dezvolți magnetismul personal pentru bani. La început vei atrage monezile din metal, în timp vei trece la bancnote, mai verzi, mai foșnăitoare. Îți va plăcea foșnăitul lor, crede-mă. Mie muzica aceasta îmi place cel mai mult.

Sursa fotografiei: http://thedoctorweighsin.com/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu