marți, 2 martie 2010

Managerii şi gunoaiele

Atitudine faţă de gunoaie este piatra de încercare a managerilor adevăraţi. Dintr-o perspectivă mai largă, atitudinea faţă de gunoaie este o dimensiune majoră a existenţei fiecărui individ, indiferent că este manager sau om simplu.

Gunoaiele reprezintă un efect nedorit al activităţilor curente ale unei organizaţii, ale unor persoane, ale unor procese care se întâmplă în organizaţii şi în legătură cu activitatea acestora.

Despre gunoaie se vorbeşte foarte puţin, şi, atât timp cât gunoierii nu fac grevă, ele se ignoră. Gunoaiele sunt prezente peste tot în jurul nostru, în apă, în aer, în sol, în calculator, în produsele pe care le cumpărăm şi consumăm, în casele şi în organizaţiile, în mijlocul oraşelor sau în natură, acolo unde locuim, unde mâncăm, unde trăim, unde lucrăm şi unde ne distrăm. Ar trebui să acordăm atenţie gunoaielor şi să ne gândim la ele cel puţin cinci minute în fiecare zi.

Oamenii tind să considere gunoaiele ca efecte ale activităţii şi vieţii lor, de care vor să uite repede şi să nu se ocupe prea mult de ele. Nu se simt prea confortabil atunci când trebuie să se gândească la gunoaiele pe care le produc, nici când trebuie să le înlăture şi cu atât mai puţin când trebuie să se ocupe de gunoiul pe care îl fac alţii.

Managerii, la fel ca  toţi oamenii, ar prefera să nu vorbească despre gunoaiele pe care le produce organizaţia lor. Iată trei motive care i-ar putea stimula să vorbească despre gunoaie, inclusiv la un prânz de afaceri:


Gunoaiele arată eficienţa organizaţiei

Managerii sunt responsabili cu transformarea eficienţă a resurselor în rezultate. Rezultatele pot fi dorite (produse finite, bunuri şi servicii, clienţi-prieteni, vânzări şi profit) şi nedorite (poluare, gunoaie, amenzi, pierderi şi clienţi-duşmani). Eficienţa are în vedere maximizarea rezultatelor dorite şi minimizarea celor nedorite. Pe scurt, cu cât mai multe gunoaie, cu atât este mai mică eficienţa organizaţiei.

Gunoaiele arată responsabilitatea organizaţiei

Un manager responsabil al unei organizaţii responsabile caută în mod conştient şi sistematic să producă gunoaie cât mai puţine şi îşi asumă gunoaiele pe care organizaţia lui le produce. Un manager responsabil urmăreşte să minimizeze gunoaiele produse prin produsele pe care le vinde şi ambalajele acestora, procesele de producţie sau prestare, şi prin organizarea muncii în organizaţie, prin prezenţa sau traficul clienţilor. În plus, un manager responsabil îşi asumă gunoiul produs atât de organizaţia cât şi de clienţii săi şi acordă atenţie recuperării, recondiţionării, refolosirii şi reciclării, sortării gunoiului pe categorii, plăteşte pentru înlăturarea gunoiului şi se preocupă de biodegradabilitate. Cu alte cuvinte în atitudinea faţă de gunoi se observă  responsabilitatea managerului este faţă de clienţi, angajaţi, vecini, natură şi mediu şi faţă de generaţiile viitoare.

Gunoaiele arată creativitatea unei organizaţii

şi a managerilor ori a membrilor ei. Managerii pot induce în rândul membrilor organizaţiilor lor idei năstruşnice despre cum să facă utile obiecte inutile, cum să adune obiecte pe care alţii le aruncă, cum să reducă costurile cu achiziţii noi şi să facă câştiguri din pierderile proprii sau ale altora. Puteţi începe cu pictarea coşurilor de gunoi. (Desigur trebuie să le spălaţi înainte.)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu